Who here is on social? Allure alleszins wel! Daarom weet ik first-hand hoeveel een platform als Instagram kan betekenen voor jouw onderneming. Alleen is het soms niet gemakkelijk om een aantrekkelijke, consistente, professionele instagram feed te creëren die effectief klanten aantrekt. Daarom: onze 6 tips voor een Instagram feed die overtuigt! |
Laat regelmatig elementen uit je huisstijl, zoals je logo en jouw huisstijlkleuren terugkomen in je Instagram posts. Zo zit er een mooie rode draad door je posts en creëer je herkenning. Dit kan gemakkelijk gratis, via websites zoals Canva.
Heb je geen consistente huisstijl? Heb je bijvoorbeeld maar één logo, dat als het heel klein staat onherkenbaar wordt? Of heb je geen vaste lettertypes voor jouw merk, of een uniek kleurenpalet? Dan is het misschien interessant om hier eens in te investeren.
Een consistente huisstijl zorgt namelijk voor herkenbaarheid van je merk en positioneert je als meer professioneel in de ogen van potentiële klanten.
Vind je het moeilijk om helemaal zelf unieke layouts en aantrekkelijke posts op te maken? Dan is het gebruiken van templates zeker aan te raden. Online vind je heel wat templates voor Instagram posts, stories, reels,… Die je gemakkelijk volledig kan personaliseren.
Ben je een bezige bij en hou je je liever met andere dingen bezig? Bij Allure kunnen we jouw templates ook volledig op maat maken!
Maak een inspiratiebord op Pinterest, of sla leuke, inspirerende posts die je op Instagram tegenkomt op in een apart mapje. Als je al redelijk wat verzameld hebt, kijk eens of je in deze foto’s een bepaalde stijl van fotografie opmerkt? Felle kleuren of eerder neutraal? Drukke foto’s of sobere foto’s? …
Neem ook een kijkje naar je favoriete accounts, en naar de accounts van concurrenten. Welke accounts doen het goed? Welke stijl hebben deze accounts? Eerder minimalistische, rustige posts, of eerder heel kleurrijk?
En welke soort content posten zij? Informatieve, educationele posts? Inspirerende posts? Of een combinatie van beide? Wat werkt goed bij jouw doelpubliek?
Hieruit kan je heel veel leren. De clue van het verhaal is dat je best vasthoudt aan één specifieke stijl die jou goed ligt, en die jouw doelpubliek ook leuk vindt. Mensen weten graag wat ze van jou kunnen verwachten. Als jouw Instagram profiel een allegaartje is van verschillende stijlen, trekt dit veel minder aan. De volgende keer dat je foto’s neemt voor je merk, denk dus terug aan de stijl die je hebt vastgelegd op je inspiratiebord.
Niets zo chaotisch als verschillende foto’s die allemaal met een andere filter zijn bewerkt. In lijn met de vorige tip, is het aan te raden om vast te houden aan een bepaalde (fotografie)stijl. Kies één filter die je altijd subtiel* laat terugkomen in je foto’s. Zo creëer je een mooi gevoel van eenheid en kom je professioneel over.
*een andere tip is om ook niet te overdrijven in je filters. Vele apps hebben nu een optie om te bepalen hoe sterk je een filter laat terugkomen in je foto. Probeer dit dus subtiel te houden. Ik zet ‘m bijvoorbeeld altijd op ongeveer 50%!
Er zijn veel apps die mooie filters hebben en heel gemakkelijk zijn om mee te werken. Snapseed en VSCO zijn mijn favorieten!
Hoewel de inhoud van jouw aparte posts het belangrijkste blijft, is het ook belangrijk na te denken over hoe jouw profiel er in zijn geheel uitziet. Dit bepaalt immers de eerste indruk die mensen hebben als ze naar jouw profiel kijken, en is dus belangrijk voor je merkimago. Zorg dat je foto’s er mooi uitzien naast elkaar en misschien zelfs een logische volgorde volgen.
Er zijn heel veel gratis apps die je hiermee kunnen helpen, zoals UNUM, Preview App, Planonly, of Later.
Veel ondernemers creëren content on-the-go, tussendoor, en posten wanneer het hen uitkomt. Hoewel dit voor Instagram stories, die spontaan en persoonlijk moéten zijn om een band te creëren met je doelpubliek, zeker en vast aan te raden is, is dit geen slimme strategie voor Instagram posts.
Het resultaat van zo hier en daar eens iets posten is immers vaak een slordige, inconsistente feed.
Probeer je elke week of maand één keer aan je social media content te zetten. Brainstorm ideeën, zoek inspiratie op, en probeer al een degelijk aantal posts te maken, zodat je content hebt voor x aantal dagen of weken.
En een extra tip: bespaar jezelf het werk en plan deze ready-to-go content op voorhand in. Er zijn verschillende apps waarmee je Instagram posts op voorhand kan inplannen voor een specifieke dag op een specifiek tijdstip. Sommige zijn betalend, maar andere kan je ook gratis gebruiken. Bijvoorbeeld Facebook Business Suite (deze gebruik ik!), Later (de gratis versie is wel vrij beperkt), Tailwind, Hootsuite,…
Ik hoop dat je deze tips interessant vond en dat ze je kunnen helpen om je Instagram wat strategischer en consistenter aan te pakken.
Uiteraard neemt het uitwerken van een visueel en inhoudelijk aantrekkelijke social media veel werk en tijd in beslag. Aarzel niet om een berichtje te sturen als je hier wel wat hulp bij kan gebruiken, of een kijkje te nemen naar onze diensten!