Als kleine ondernemer is de kans groot dat je jouw bedrijf probeert op te bouwen met een beperkt budget. Ik weet dat het inhuren van een grafisch ontwerper dan een grote investering kan lijken, en je misschien eerder de neiging hebt om zelf snel een logo te tekenen of jouw website op basis van een simpel template in elkaar te zetten en klaar ermee.
Maar anderzijds weet ik ook hoeveel een authentiek, doordacht en goed ontwikkeld merk kan helpen om jouw bedrijf te laten groeien. Waarom heeft branding zo’n gigantische impact op de groei- en slaagkansen van jouw bedrijf? Lees hieronder verder en ontdek het belang van branding.
Wat is jouw favoriete merk? Waarom?
Waarschijnlijk heeft je antwoord op die laatste vraag er in essentie mee te maken dat je het gevoel hebt dat jouw levensstijl, jouw waarden en eigenschappen in lijn zijn met die van het merk. Dit zorgt ervoor dat je jezelf in het merk herkent en dat het je goed doet voelen om het te volgen, om erbij te kopen en om erover te vertellen aan je vrienden.
Meestal kiezen mensen wanneer gevraagd naar hun ‘favoriete merk’ voor merken die niet alleen goede producten verkopen, maar die hen ook op een dieper, waardegebonden niveau aanspreken.
Een merk is immers in essentie iemand’s buikgevoel over een bedrijf, gestuurd door percepties, ideeën en gevoelens.
Nadenken over de merkstrategie van jouw bedrijf, betekent dus nadenken over hoe je wilt dat je doelpubliek zich voelt wanneer ze interageren met jouw merk.
Wanneer we hier zicht op hebben, kunnen we strategisch kijken op welke manieren we deze perceptie kunnen sturen en bepaalde gevoelens of associaties kunnen opwekken aan de hand van de merkidentiteit en look-and-feel van ons bedrijf.
Denk aan jouw logo, de kleuren die je gebruikt, jouw sociale media, jouw website, de foto’s die je gebruikt om je bedrijf te promoten,… Allen zijn dit uitingen van jouw merkidentiteit en vertellen ze het ‘verhaal’ van jouw merk. Dit verhaal wordt verteld aan de hand van de visuele vormgeving van al deze touchpoints.
Welke kleuren, welke stijl, welke typografie vertelt dan best jouw verhaal en spreekt jouw klanten het sterkst aan? Maar ook de tone of voice die je hanteert vertelt jouw verhaal als onderneming. Communiceer je op een informele toon, of eerder formeel? Ben je de ‘vriendin’ of kijken jouw klanten eerder naar je op? Welke tone of voice trekt jouw klanten het meest aan?
Branding is essentieel om ervoor te zorgen dat jouw ideale klant bij de vraag ‘wat is jouw favoriete merk?’ aan jouw onderneming denkt.
Een doordachte branding zorgt er met andere woorden voor dat jouw doelpubliek zich in jouw merk herkent en dat ze het gevoel hebben dat hun levensstijl, hun waarden en eigenschappen in lijn zijn met die van jouw merk.
Wanneer de branding van jouw bedrijf strategisch doordacht is, visueel sterk uitgewerkt en wanneer alle puzzelstukjes écht in elkaar passen, is dit een solide basis voor succes.
De perceptie van jouw merk is immers van cruciaal belang in het beslissingsproces van een potentiële klant om tot een aankoop over te gaan. De vormgeving van jouw merk en alle touchpoints waarmee jouw klant in contact komt, heeft een enorme impact op de inschatting van het publiek van jouw bedrijf. Een slordig logo en een onprofessionele website zal een heel andere indruk geven bij potentiële klanten dan een bedrijf met een opvallende, consistente branding en een naadloze website-ervaring!
Een strategische, doordachte en consistente branding…
Ben je overtuigd dat branding een duurzame, belangrijke investering is om jouw bedrijf de waarde te geven die het verdient? Bekijk onze diensten en ontdek hoe wij je hierbij kunnen helpen!