Vaak denken beginnende ondernemers dat een succesvolle branding voldoende heeft aan gewoon een logo. Alle andere zaken, gaande van kleurenpalet tot touchpoints, kunnen wel gaandeweg in elkaar gepuzzeld worden, toch? Maar een krachtig merk bestaat uit véél meer dan alleen een logo, en kan niet zomaar samengeraapt worden ‘on the go’. Zo riskeer je te eindigen met een inconsistent merk dat niet professioneel overkomt, niet de juiste klanten aanspreekt, niet de essentie van de onderneming communiceert en geen herkenning creëert bij het doelpubliek.
Een logo is een gemakkelijk herkenbaar, reproduceerbaar, visueel element dat een merk op een visuele manier weergeeft.
Een merk is een verzameling percepties, gevoelens en ideeën die consumenten hebben over een specifiek bedrijf, die zullen bepalen of mensen bij jou zullen kopen of niet.
Branding is het proces waarmee we die percepties, gevoelens en ideeën sturen, door het ontwikkelen van een merkidentiteit gekenmerkt door visuele en communicatieve consistentie
Zowel branding als een alleenstaand logo zijn sterke tools om herkenning te creëren bij jouw doelpubliek. Een logo is hier eigenlijk nog maar de eerste stap in. Want de authenticiteit en eigenheid die branding brengt aan je merk, kan niet bereikt worden door een logo alleen. Daarvoor heb je meer nodig. Een sterk kleurenpalet dat jouw doelpubliek aanspreekt, een gepaste typografie, een juiste tone of voice in je communicatie, goed uitgedachte brand touchpoints,… Allen zijn dit cruciale instrumenten om bij de juiste mensen de juiste gevoelens op te wekken.
Wacht. Gevoelens opwekken? Ja! Mensen verkiezen namelijk merken die niet alleen goede producten verkopen, maar die hen ook op een dieper, waardegebonden niveau aanspreken. Want zoals hierboven gezegd, een merk in essentie iemand’s buikgevoel over een bedrijf, gestuurd door de percepties, ideeën en gevoelens die dat bedrijf bij hen opwekt.
Het ultieme doel van branding is dan ook om met een strategische aanpak deze percepties, ideeën en gevoelens in de juiste richting te sturen, en er zo voor te zorgen dat jouw klanten verliefd worden op jouw merk. En wanneer klanten verliefd zijn op jouw merk, zijn ze trouw aan jouw merk.
De mogelijkheden die branding biedt om in te spelen op mensen hun gevoelens is dan ook een krachtige manier om het verschil te maken in jouw sector en je te onderscheiden van de concurrentie!
Je zou dus het mooiste logo ooit kunnen hebben, zonder samenhangende merkstrategie en een consistente merkidentiteit verlies je heel veel van de waarde van dat mooie logo.
Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen met zowel dat mooie logo, die samenhangende merkstrategie en de consistente merkidentiteit? Bekijk hier wat wij voor jou kunnen doen!