Heb je een beperkt budget maar wil je toch snel online aanwezig zijn? Dan is een one-page website misschien wel iets voor jou! In deze blogpost lees je wat een one-page website is en wanneer het een goede match is voor jouw onderneming.
Een one-page website is een website die uit één webpagina bestaat, waarop alle content & info over je onderneming te vinden is. In tegenstelling tot een gewone website werken we dan niet met allemaal aparte pagina’s. We hebben wel een navigatiemenu, maar via dit navigatiemenu word je dan niet doorgestuurd naar andere pagina’s op de website, maar naar de relevante sectie op je ene webpagina!
Ontdek hier de belangrijkste voordelen van een one-page website, en wanneer een one-page website iets voor jou kan zijn.
Omdat je alle info op één pagina plaatst, zorgt dit ervoor dat je gedwongen wordt je boodschap heel behapbaar en overzichtelijk over te brengen. Zo is er minder clutter van onnodige, ‘vullende’ informatie en ligt de focus op kwaliteit in plaats van op kwantiteit.
Wanneer ik voor klanten een one-page website maak, staan we samen ook extra stil bij de strategische opbouw van je website, want die is bij een one-page website des te belangrijk!
Mensen scrollen veel liever dan ze klikken, zeker op mobiel. Een one-page website is daardoor enorm intuïtief te gebruiken, en voor wie liever toch van het menu gebruikmaakt of concrete informatie zoekt, is er nog steeds een navigatiemenu beschikbaar. Best of both worlds!
Een one-page website geeft je veel meer mogelijkheid om aan storytelling te doen, een cruciaal element van websites vandaag de dag. In plaats van je verhaal in blokken te moeten verspreiden over meerdere pagina’s, kan je op een one-page website een lineair verhaal vertellen dat veel natuurlijker leest.
Een betere gebruikerservaring = meer conversie. Een enkele pagina verwijdert afleiding en beperkt de opties. Bezoekers zullen niet per ongeluk naar een andere pagina klikken en vergeten zich in te schrijven voor je nieuwsbrief of een afspraak vergeten maken. Alles staat op één pagina en is direct te vinden: maximaal gebruiksgemak.
Een one-page website is ideaal voor ondernemers met een beperkt budget. Omdat je slechts één pagina laat ontwerpen en bouwen, kruipt hier minder tijd in dan allerlei extra pagina’s aanmaken en vullen. Resultaat: je website is goedkoper én sneller klaar!
Zo’n one-page website klinkt misschien fantastisch, maar is niet voor elke ondernemer en elk type onderneming een goede match. Als je teveel informatie wil of moet delen, bijvoorbeeld over je werkwijze, producten, portfolio,… wordt de website vermoeiend en enorm langdradig. Dan verdeel je je info beter over meerdere pagina’s om ervoor te zorgen dat mensen niet afhaken.
Dé vraag is nu natuurlijk of zo’n one-page website eigenlijk een match is met jouw onderneming. Hieronder de twee key voorwaarden om voor dit type website te kiezen.
In deze korte blogpost leerde je meer over de voor- en nadelen van one-page websites. Een one-page website is een heel goed alternatief als je een goedkope website wil hebben die snel klaar is. Heb je interesse om samen te bespreken welk type website voor jou de beste match is? Aarzel niet om contact op te nemen! Ik help je graag verder.