Merkpositionering. Doelgroepbepaling. Merkpersoonlijkheid. Concurrentieanalyse. Customer journey. Merkidentiteit. Brand touchpoints. Branding. Voor veel startende of kleine ondernemers kunnen al deze zaken heel overweldigend overkomen. Als kleine ondernemer heb je een grote sprong gewaagd om je eigen onderneming op te richten en je passies achterna te gaan, en liefst van al hou je je dan ook alleen maar daarmee bezig!
Nadenken over branding, over jouw merkstrategie en merkidentiteit, voelt onzeker en chaotisch aan, en daarom schuif je het misschien liever op de lange baan. Toch is branding een heel belangrijk aspect wanneer je je succesvol wilt positioneren in de markt en je je op een duurzame manier wilt onderscheiden van de concurrentie.
Kan je ‘t dan niet gewoon gaandeweg wel uitzoeken? Veel ondernemers puzzelen hun merk mettertijd in elkaar. Het resultaat is echter vaak een inconsistent merk dat niet professioneel overkomt, niet de juiste klanten aanspreekt, niet de essentie van de onderneming communiceert en geen herkenning creëert bij het doelpubliek.
Allure is een branding agency dat zich erin specialiseert voor kleine ondernemers een succesvol, consistent merk te creëren waarin ze zichzelf herkennen en dat hen zelfvertrouwen en een gerust hart geeft om hun passie achterna te gaan. Wij willen in heel dat branding proces jouw rechterhand zijn en zo jouw ondernemersleven gemakkelijker maken.
Branding omvat eigenlijk alle acties die je neemt om je merk te positioneren in de markt. En al die ingewikkelde woorden in het begin van dit artikel vallen daar onder. Vaak nemen mensen aan dat een ‘merk’ enkel gelijk staat aan de visuele aspecten die gepaard gaan met je bedrijf, alle dingen die het ‘mooi maken’. Dat is deels waar, maar eigenlijk gaat het nog veel verder. Want een merk is niet gewoon een logo!
Met andere woorden, je merk creëert herkenning bij jouw doelpubliek, communiceert jouw verhaal en onderscheidt je van de concurrentie op een duurzame manier.
Wanneer we een uniek, onvergetelijk merk willen creëren, moeten we dan ook al deze aspecten in acht nemen en op elkaar afstemmen. Want elk van deze zaken, je logo, je kleuren, je doelpubliek, je merkwaarden,… vertellen een deel van jouw verhaal aan jouw publiek.
Nu we weten wat een ‘merk’ is en waarom het zo belangrijk is om hier consistentie in te vinden, kunnen we gaan kijken welke elementen een merk maken tot wat het is. Elk onvergetelijk merk is opgebouwd uit drie essentiële elementen: merkstrategie, merkidentiteit en marketing.
Jouw merk is de basis van alles in je bedrijf. En zoals we eerder al zeiden is het cruciaal een consistent en krachtig merk uit te bouwen wanneer je jouw bedrijf wil laten groeien. Maar hoe doe je dat? Bij Allure werken we in een proces van drie belangrijke stappen.
De allereerste stap in het proces is nadenken over je merkstrategie. In deze stap ontrafelen we jouw verhaal en scheppen we orde in de chaos van doelen, ideeën, waarden, dromen die je hebt voor jouw onderneming. Deze eerste stap is een cruciale stap die de basis legt voor alle volgende stappen die je zal ondernemen met jouw bedrijf.
Nadenken over je merkstrategie betekent nadenken over hoe je wilt dat je doelpubliek zich voelt wanneer ze interageren met jouw merk, hoe ze over jouw merk denken.
Wanneer we dit weten, kunnen we strategisch kijken op welke manier we deze perceptie kunnen sturen en bepaalde gevoelens of associaties kunnen opwekken aan de hand van onze visuele merkidentiteit en communicatie.
Eens je verhaal ontrafeld is, heb je inzicht in jouw merkwaarden, merkpersoonlijkheid, doelpubliek,… en weet je waar jij het verschil maakt of kan maken. De strategische basis is er, het verhaal is duidelijk, en nu kunnen we ons focussen op het vertellen van dat verhaal.
Wanneer we ons focussen op de visuele identiteit in deze tweede stap, draait alles om het omzetten van de waarden van jouw bedrijf in een identiteit die het merk tot in de puntjes vertegenwoordigt en die je onderscheidt van de rest.
Je merkidentiteit bestaat uit twee grote componenten:
Vaak wordt de eerste stap overgeslagen en gaat men direct aan de slag met deze tweede stap, omdat het makkelijker aanvoelt (en misschien ook wel leuker is) dan strategisch uit te dokteren wie jij nu bent als ondernemer en waarvoor jouw onderneming staat. Het gevaar is dat je veel tijd en geld kan investeren om een ‘mooi’ merk te creëren, dat als puntje bij paaltje komt niet de juiste boodschap communiceert aan de juiste mensen. We kunnen geen verhaal vertellen zonder dat we weten wat dit verhaal inhoudt!
De bedoeling is om in plaats van kleuren, typografie en logo’s te kiezen op basis van trends of persoonlijke smaak, deze beslissingen te maken op basis van een solide strategie die ons leert wie we willen bereiken, wat we hen willen vertellen, en hoe we dit best doen.
We kennen ons verhaal, en we weten hoe we het willen vertellen aan ons doelpubliek. De volgende stap in elk succesvol merk is met deze zaken in het achterhoofd, een unieke ervaring creëren voor onze klanten.
In deze stap maken we de cirkel rond. Nu je je merkstrategie hebt blootgelegd en je merkidentiteit hebt ontworpen, kun je al deze stukken samenbrengen in je marketing. In deze stap ontwerpen we wat wij noemen jouw ‘brand touchpoints’.
De touchpoints van je merk omschrijven alles waar jouw (potentiële) klanten mee in aanraking komen. Dit gaat van jouw sociale media tot visitekaartjes, je e-mail marketing, je website, tot stickers en verpakkingen. Deze touchpoints zijn wat écht het verschil maakt! Ze zorgen voor herkenning, trekken (potentiële) klanten aan, creëren een ervaring voor je publiek en onderscheiden je op een heel duidelijke manier van de concurrentie.
Allure is doorheen heel dat branding proces jouw rechterhand. Lees hier meer over hoe wij jou kunnen helpen!