Neem een kijkje in mijn ‘blueprint’ en ontdek mijn tips voor een overtuigende website homepagina!
De homepagina van jouw website is meestal de eerste pagina die bezoekers zien wanneer ze jouw website bezoeken. Het is daarom extra belangrijk dat je homepagina een goede eerste indruk maakt en bezoekers nieuwsgierig maakt om jouw website en onderneming verder te ontdekken! Maar wat maakt een succesvolle homepagina nu echt succesvol?
Bij elke website die ik ontwerp, starten we vanuit een strategisch- en marketingperspectief. We kijken met andere woorden eerst naar jouw merkstrategie, en ontwerpen vervolgens jouw website met deze strategie steeds in gedachten. Een aantal elementen mogen echter bij eender welke onderneming, bij eender welke website nooit ontbreken om een succesvolle homepagina te ontwikkelen.
Bij elk websiteproject houden wij dus vast aan een aantal vaste aspecten die zeker niet mogen ontbreken in een succesvolle homepagina. Lees verder om mijn tips voor een overtuigende website homepagina te ontdekken!
Wat is het allereerste dat mensen zien als ze op je website komen, nog voor ze naar onder scrollen? Dit heet ‘above the fold’ en is dé plek om de aandacht te grijpen. Een sprekende foto en een krachtige, to-the-point tagline die onmiddellijk de kernvraag beantwoordt: “wat doe je en voor wie doe je het?” is cruciaal.
Wat is het ultieme doel dat je wil dat mensen die op je website komen bereiken? Misschien wil je dat ze een product kopen, contact met je opnemen of een formulier invullen. Zorg dat je mensen toegankelijk en herhaaldelijk naar dit doel toebrengt door buttons met call-to-actions doorheen je homepagina (en de rest van je website).
Een overtuigende homepagina vertelt jouw verhaal, maar legt binnen dit verhaal de focus steeds op jouw (potentiële) klant en wat jij voor hen kan betekenen. Dus: wie ben jij? Maar ook: wat bied je exact aan? Wat is het voordeel van jouw aanbod of product voor hen? Welk eindresultaat kunnen ze bereiken met jouw aanbod?
Stel jezelf voor! Een persoonlijke toets is zo waardevol op een website pagina: mensen kopen van mensen. Maar hou het wel kort en krachtig. Bij elke zin die je schrijft, moet je je potentiële klant in gedachten houden. Alles wat je hier zegt moet een antwoord zijn op de vragen: wat maakt jou de perfecte match voor hen? Wat kan jij voor hen betekenen en waarom jij?
Maak duidelijk dat je begrijpt in welke situatie jouw (potentiële) klant zich bevindt. Je hebt bijvoorbeeld dezelfde moeilijkheden meegemaakt als je klanten en daarom weet je waarom het zo belangrijk is om te helpen, of je ziet steeds hetzelfde probleem terugkomen en daarom heb je dit aanbod gecreëerd. Dit wekt vertrouwen op en een gevoel van ‘oef, die begrijpt mij!’.
Een succesvolle homepagina beantwoordt direct al de vraag: waarom zou ik hen met mijn probleem of geld vertrouwen? Maak duidelijk dat je weet wat je doet, toon jouw autoriteit in de diensten die je aanbiedt of de kwaliteit van jouw producten. Laat zien dat anderen je al eerder hebben vertrouwd en dat zij een positieve ervaring hadden. Laat recensies en getuigenissen zien, en vertel succesverhalen.
Mensen weten graag wat ze mogen verwachten. Welke stappen moet een klant nemen om uw product te kopen of met u samen te werken? Hoe ga je daarna te werk?
Besteed aandacht aan alle zorgen en twijfels die jouw klant kan hebben om met je samen te werken.
Voila! In deze korte blogpost leerde je meer over de anatomie van een overtuigende homepagina, en gaf ik een aantal tips voor een overtuigende website homepagina.
Heb jij het gevoel dat jouw website niet overtuigend genoeg is? Is jouw website aan een opfrisbeurt toe? Of heb je nog geen website en wil je het van de eerste keer strategisch, doordacht en professioneel aanpakken? Aarzel niet om contact op te nemen! Ik help je graag verder.